Tesla laat weten dat het in staat is om accupakketten voor 92 procent te recyclen.
Het bedrijf doet dit bij de Gigafactory in Nevada; vestigingen in Shanghai, Texas en Berlijn volgen in de toekomst.
Het recyclen van accupakketten uit elektrische auto’s is belangrijk omdat dit het meest vervuilende onderdeel uit het voertuig is.
Tesla laat in het Impact Report 2020 weten dat het inmiddels in staat is om de 92% van de waardevolle materialen uit een afgedankt accupakket te halen. Dat geldt voor reguliere accupakketten uit niet-Tesla’s. De autofabrikant denkt dat het een nog hoger percentage uit eigen accupakketten kan halen, omdat het de eigen technologie beter kent.
Tesla begon eind 2020 met het ontleden van kapotte en afgedankte accupakketten in de Gigafactory in Nevada. Dat proces is inmiddels verbeterd en stelt Tesla in staat om haar eigen leveranciers van grondstoffen te voorzien. De Amerikaanse autobouwer heeft tot nu toe 1.300 ton ruwe nikkel, 400 ton koper en 80 ton kobalt uit gerecyclede accupakketten naar haar eigen toeleveranciers gestuurd.
Uiteindelijk moet elke Gigafactory met batterijfabriek een recyclingsafdeling krijgen. Daarmee wil Tesla compleet circulair worden.
“Met de implementatie van in-house celproductie in Gigafactory Berlijn-Brandenburg en Gigafactory Texas, verwachten we wereldwijd een aanzienlijke toename van productieafval. Wij zijn van plan om recyclingoplossingen op maat te maken voor elke locatie en zo waardevolle materialen terug te brengen in ons productieproces,” aldus Tesla in het rapport.
Bovendien gelooft Tesla dat het recyclen van accu's goedkoper zal zijn dan het aanschaffen van grondstoffen die nodig zijn voor de productie. Ook zegt het bedrijf dat de productie van de nieuwe, eigen ontworpen 4680-accu ruim 70 procent minder energie vergt dan die van conventionele accupakketten.
Eén elektrische auto, twee accupakketten
Tesla is niet de enige autofabrikant die actief is op het gebied van accurecycling. Volkswagen is er ook mee bezig en claimt dat het 90 procent van de ruwe materialen kan terugwinnen. Maar het lijkt erop dat de accupakketten van de Duitse autofabrikant niet zo lang meegaan als die van Tesla. De Amerikanen claimen dat na negen jaar gebruik of 320.000 kilometer nog 90 procent van de accu bruikbaar is. Voor Volkswagen is dat nog lastig te bepalen, omdat de elektrische auto's van het bedrijf nog niet zo lang rondrijden. Aanvankelijk werd geraamd dat een Volkswagen ID.3 na acht jaar of 160.000 kilometer nog maar 70 procent van de capaciteit overheeft.
Dit wijst erop dat een elektrische auto na een aantal jaar flink op reikwijdte moet inleveren, of van een nieuw accupakket moet worden voorzien. Dat houdt in dat 1 elektrische auto 2 keer de milieu-impact van een accupakket met zich mee kan dragen. In veel onderzoeken wordt dat over het hoofd gezien.
Dat was ook het geval bij het laatste onderzoek dat gepubliceerd is. Hieruit bleek dat elektrische auto's in alle opzichten milieuvriendelijker zijn dan hun tegenhangers met brandstofmotoren. Maar in dit onderzoek ging men er vanuit dat een accupakket 15 jaar meegaat. Geen enkele autofabrikant durft dat te garanderen. Tesla geeft bijvoorbeeld 8 jaar of 160.000 kilometer garantie op het accupakket.
Waarom is recycling zo belangrijk?
Het recyclen van accupakketten is enorm belangrijk voor het milieu en de portemonnee, want het is het meest vervuilende en duurste onderdeel van de auto.
Veel onderzoekers zien dan ook een groot probleem in de batterij-elektrische auto vanwege de grote hoeveelheid accu's die na gebruik vermoedelijk gedumpt zullen worden. Deze zitten vol zware metalen en andere vervuilende materialen. Ook zijn ze relatief gevoelig voor schade waarbij giftige gassen kunnen ontstaan.
Ook in financieel opzicht is een accupakket in een elektrische auto niet even handig, een vervanging is immers niet gratis. Voor een Model 3 kost dit al snel zo'n 14.000 euro. En zoals het nu lijkt, moet een auto minimaal eens in zijn levenscyclus van een nieuw accupakket worden voorzien. Daarbij gaan we uit van een auto die vijftien jaar op de weg rijdt en na acht jaar een nieuwe accu nodig heeft. Het kan ook zijn dat de auto tegen die tijd in z'n geheel afgeschreven wordt, omdat de kosten voor de vervanging hoger uitvallen dan de waarde van de auto.
Beide problemen kunnen worden opgelost door een goed recycleprogramma. De programma's van Tesla en Volkswagen moeten nog op grote schaal worden uitgerold. Als dat gebeurt, dan worden elektrische auto's niet alleen nog milieuvriendelijker voordat ze überhaupt van de band rollen, ook wordt het vervangen van een accupakket dan een klusje van een dag. Het kost even wat manuren, maar het milieu heeft er geen last meer van.